dimecres, 2 de gener del 2013

El ciutadà té la paraula!


 Avui parlem del “periodisme ciutadà” o “participatory journalism”. Podriem entendre aquest concepte com l’activitat d’un grup de ciutadans que juguen un paper actiu en el procés de recollir, difondre, distribuïr de la informació. És important que el ciutadà matingui un rol actiu en el procés ja citat perquè estigui ben informat.

I es que actualment en moltes pàgines web de diversos mitjans de comunicació d’arreu del món aposten perquè l’audiència i periodiste es trobin en un mateix plà o nivell, on gràcies a les noves tecnològies poden comunicar-se e intercanviar papers alhora de rebre i redactar la informació. Avui dia la informació arriba al periodista de moltes formes, via mail, fonts d’informació, etc. Però una de les que poc a poc va prenen més força és la de la opinió ciutadana, ja que amb l’ajut dels blocs i les seves comunitats especialitzades el professional poc recollir informació que poc després podrà contrastar per tot seguit poder utilitzar per redactar la noticia o peça audiovisual. Sobretot el ciutadà parla dels temes que té aprop, ja sigui el seu barri, ciutat, poble, problemàtiques diaries, etc. I tot això sense tenir gaires coneixements d’informàtica ni de periodisme.

Un dels moments més destacables pel que fa el periodisme ciutadà va ser l’exclusiva que van esbombar alguns blogs sobre el “cas Monica Lewinsky” i el llavors president dels Estats Units Bill Clinton. Però potser el boom va sorgir durant l’esfondrament i atac a les Torrens Bessones el 11 de setembre del 2001, on els mitjans de comunicació es van veure desbordats per l’allau de visites a les seves webs i gràcies als blocaries de les zones properes a l’accident el internautes van poder informar-se del que estava succeint al lloc dels fets.

Els mitjans tradicionals s’han vist obligats a obrir opcions de comentaris a les noticies a les planes web, espais on els internautes poden penjar fotos, videos sobre denuncies, etc. El periodisme tradicional està evolucinant molt ràpid, sobretot en l’aspecte virtual i de participació online. Realment la comunicació ens esta portant una personalització de les noticies, l’audiencia no només tria els continguts que li agraden, sino que a partir d’ara podran participar alhora de redactar-les.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada